torsdag 13 december 2012

Jag måste bara lägga mig i…

Luciatåg do I need too say more?

Min dotter är PEPPARKAKSGUBBE, ngt hon valde själv för hatten var fin-inget annat. Jag och J lägger inga värderingar i varför eller så, klart alla ska vara med i tåget: pepparkakor, tomtar, stärngossar, stjärntjejer, lucior.

images

När jag var ung (känns ju som ett bra tag sen) var jag med i Vadstena Luciatåg-ngt som var en ära att vara i med-du blev utvald för att du kunde sjunga och var intresserad av musik, både killar och tjejer. För mig var det en självklarhet att vara med, en ära, en tradition då min mamma och moster också varit med en gång i tiden.

Vi kände oss inte kränkta av att vara med i Lucia tåget, vi kände oss inte utsatta, utställda på scen, för att vi var tjejer – eftersom i ett luciatåg är också killar med.

Varför måste vi lägga in skönhet, könsbehörighet och nu på sistone tydligen också  identitetsfråga?

Vad håller vi på med?

Inga kommentarer: