lördag 2 juni 2012

När det pratas om olika hundraser

så börjar de flesta att prata om att vi ska införa “körtkort” för vissa hundraser.

Alla mina nära och kära vet mina tankar om detta då det här med hundar är ngt som ligger mig varmt om hjärtat. Har har en förkärlek till de lite mer krävande hundraserna Ler

För er som inte känner mig eller följt mig en längre tid:

Jag tycker inte att vi ska införa “körkort” för vissa hundraser. Det handlar i de flesta fallen om den som håller i kopplet.

Jag tycker INTE att vissa raser är farligare än andra!

Och jag vet att det finns vissa som kommer skrika rätt ut: –Hur kan hon säga det! Men det är också de som bortförklarar sig när jag då påtalar att jag blev huggen av en Golden Retriever när jag var lite. –Amen det var nog ngt knasigt med JUST den hunden…

Det är ju det jag försöker få fram… Alla hundar kan hugga! Det handlar om att ha rätt människor till rätt hund

Är det inte bättre att vi försöker få till seriösa uppfödare, som kollar upp sina köpare, träffar dem och ser hur de fungerar med deras valpar-istället för att bara sälja dem till första bästa.

Missförstå mig rätt - det finns hur många seriösa uppfödare som helst - inför vårt köp av hund var vi hos uppfödaren i flera timmar och träffade hans valpar och honom innan han godkände oss som köpare. Alla dessa uppfödare gör ett suveränt jobb men sen finns det alltid de som inte bryr sig…

Och sen finns det alltid dessa och som den svenska lagen ser ut idag så spelar det nästan ingen roll om personen blir straffad, då straffskala är så låg för djurplågeri!

Inga kommentarer: